Uuden koulun rakentaminen

kesä 12, 2023

Uuden koulun rakentaminen

Uuden koulun rakentaminen on monimutkainen prosessi, joka vaatii huolellista suunnittelua, suuria investointeja ja saumatonta yhteistyötä.

Koulurakentamisen lähtökohdat voivat vaihdella alueittain ja kunnittain, mutta yleisesti ottaen niiden tavoitteena on vastata kasvavan oppilasmäärän tarpeisiin sekä parantaa koulujen toiminnallisuutta ja turvallisuutta. 

Tässä artikkelissa avaamme koulurakentamiseen liittyviä tärkeimpiä asioita.

Uuden koulun rakentaminen
Uuden koulun rakentaminen

Koulun uudisrakentaminen

Koulun uudisrakentaminen ei ole vain fyysisen rakennuksen rakentamista; kyse on myös oppimista ja kasvua tukevan ympäristön luomisesta. Tämä tarkoittaa mukavien, turvallisten ja keskittymistä edistävien tilojen suunnittelua. Se tarkoittaa myös teknologian sisällyttämistä luokkahuoneisiin, jotta opiskelijat voivat oppia käyttämällä nykyaikaisia työkaluja.

Elementit E:n AITO-puukoulut kehitetään ensisijaisesti lapsia varten, mutta myös niin että henkilökunta viihtyy. Koulut suunnitellaan yksilöllisesti kunkin koulun erityistarpeet huomioiden.

Ekologinen AITO-puukoulu rakennetaan hallituissa sisäolosuhteissa korkealla kierrätettävyysasteella luontoa säästäen.

  • Puun käyttö rakentamisessa edistää ympäristön kestävyyttä vähentämällä hiilijalanjälkeä. Tämä materiaali on uusiutuvaa, biohajoavaa ja kierrätettävää; siksi se voidaan hankkia kestävästi vahingoittamatta luonnonvaroja tai edistämättä ilmastonmuutosta.
Ratkaisu sisäilmaongelmaan

Joustava ja muunneltava elementtikoulu

Onnistuneessa kouluhankkeessa on otettava huomioon opiskelijoiden, opettajien ja henkilökunnan yksilölliset tarpeet optimaalisen opetus- ja oppimisympäristön takaamiseksi. Yksi tärkeä näkökohta uuden koulun rakentamisessa on sen joustavuus ja sopeutumiskyky erilaisiin tilanteisiin ja tässä elementtikoulut ovat ihan omaa luokkaansa. 

Tech Construction neuvoo ajattelemaan eri vaihtoehtoja koulun rakentamista suunnitellessa: ”Mieti huolellisesti uuden rakennuksen tarkoitusta. Tarvitsetko uuden lukion vanhentuneen tilalle vai laajennatko paikallista koulupiiriäsi lisäämällä ylimääräisen yläkoulun tai alakoulurakennuksen? Remontoitpa tai rakennatko koulua sitten alusta alkaen, yhteistyö hyvämaineisen urakoitsijan kanssa on olennainen askel turvallisen ja kustannustehokkaan rakentamisen varmistamiseksi.”

Tilaelementtirakentaminen mahdollistaa yksilöllisesti suunniteltuja, muunneltavia, ekologisia ja luotettavia, modernilla otteella toteutettuja koulurakennuksia. 

Elementtikoulu rakennetaan tehdasolosuhteissa tarkan laadunvalvonnan alla ja se toimitetaan valmiina paikanpäälle. Elementtikoulu on ostajalle vaivaton ja kustannustehokas, sillä väliaikaiset tilat voidaan unohtaa ja samassa ajassa tehdä uudet tarpeita vastaavat, energiatehokkaat tilat. 

Mikäli koulutilojen tarve tulevaisuudessa pienenee, elementtikouluja on myös mahdollista tarvittaessa siirtää.

Uusi koulu-koulurakentamisen lähtökohdat

Uuden koulun rakentaminen vaatii usein laajaa suunnittelua ja yhteistyötä eri sidosryhmien välillä.

Hertz Furnituren artikkelissa kirojoitetaan hyvin, mitä kannattaa huomioida  ennen koulun rakentamisen aloittamista: ”Koulun suunnittelu ja rakentaminen on valtava urakka. Sinun ei tarvitse ottaa huomioon vain koulun fyysisiä suunnittelunäkökohtia, vaan myös koulutuksen kehitystä vuosien mittaan on tutkittava. Oppiminen on paljon interaktiivisempaa kuin ennen, ja teknologiaa käytetään runsaasti. Koulurakennuksen, jossa lapset oppivat, tulisi heijastaa tätä hetkeä ja samalla sallia tulevaisuuden kasvu.”

Uuden koulun rakentamisessa on useita lähtökohtia, jotka on otettava huomioon ennen kuin rakennustyöt voidaan aloittaa. Ensimmäinen askel on selvittää paikka, johon uusi koulu rakennetaan. 

  • Tämä edellyttää sellaisten tekijöiden huolellista harkintaa kuten koulupaikan sijainti ja saavutettavuus, turvallisuus ja läheisyys muihin tärkeisiin palveluihin, kuten terveyskeskukseen ja hammashoitolaan.
  • Mikäli uusi koulu rakennetaan vanhan tilalle, on tärkeää selvittää rakennuslupaa koskevat ehdot ja selvittää tontilla mahdollisesti vielä olevan vanhan rakennuksen purkuun liittyvät toimintatavat ja kustannukset.
Aito puukoulu 2×1

Koulun rakentaminen – eri vaiheet pähkinänkuoressa

  1. Ensimmäinen askel koulun rakentamisessa on tunnistaa koulun tarve yhteisössä.
  2. Tämän jälkeen koulurakennus suunnitellaan vastaamaan kunkin koulun yksilöllisiä tarpeita. 
  • Tämä edellyttää työskentelyä arkkitehtien, suunnittelijoiden ja insinöörien kanssa suunnitelmien luomiseksi, jotka vastaavat sekä opiskelijoiden että opettajien tarpeita noudattaen samalla kaikkia asiaankuuluvia määräyksiä ja ehtoja. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota budjettirajoituksiin ja valmistumisen aikatauluihin.
  1. Kun tarve on ja ensimmäiset suunnitelmat tehty, seuraava askel on varmistaa hankkeen rahoitus. 
  • Tämä voi tulla useista lähteistä, mukaan lukien valtion avustukset, yksityiset lahjoitukset tai lainat. Rakennusprosessille on tärkeää laatia yksityiskohtainen budjetti ja aikataulu, jotta varmistetaan, että varat kohdennetaan asianmukaisesti ja edistymistä seurataan tehokkaasti.
  1. Lopuksi, kun rahoitus on varmistettu ja suunnitelmat on viimeistelty ja kaikki tarvittavat sidosryhmät ovat sen hyväksyneet, on aika aloittaa itse uuden koulurakennuksen rakentaminen.

Koulurakennuksen suunnittelu

Koulurakennuksen suunnittelu on ratkaisevan tärkeää opiskelijoiden, opettajien ja henkilökunnan oppimista, turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ympäristön luomiseksi. 

Dexter Korto ja Jill Thompson herättelevät pohtimaan seuraavia kysymyksiä: Mitä opetustaitoja opettajat tarvitsevat saadakseen oppilaat mukaan tiukkaan työhön joka päivä? Millainen ympäristö sallisi oppilaiden kasvaa ja edistyä mielekkäällä tavalla?

Uutta koulua suunniteltaessa on tärkeää ottaa huomioon avaintekijät, kuten toimivuus, kestävyys ja estetiikka.

  • Ensimmäinen askel uuden koulun rakentamisessa on määritellä sen tarkoitus ja tavoitteet.
    • Tämä sisältää tulevien oppilaiden määrän selvittämisen, sekä koulutusohjelmat ja erityisvaatimukset, joita tarvitaan erityisopiskelijoille. 
  • Pohjakuva: luokkahuoneiden ja muiden tilojen sijoittelu ja suunnittelu
  • Toimiva layout luokkahuoneille, laboratorioille, kirjastoille, hallintotiloille ja virkistysalueille, kuten leikki- tai urheilukentille.
    • Tähän tulisi sisältyä suunnitelmat huonekalujen sijoittamisesta sekä luokkahuoneiden toiminnallisuus sekä itsenäisesti, että ryhmissä työskennellessä. Myös akustiikkaratkaisut on hyvä suunnitella tässä vaiheessa.
  • Tekniikan suunnittelu: Sähkö, lämpö, vesi ja ilmastointi

Uuden koulun akustiikka

Hyvin suunniteltu uuden koulun akustiikkajärjestelmä tarjoaa oppilaille mukaansatempaavan kokemuksen ilman ulkoista melua ja häiriötekijöitä. 

ArchDailyn artikkelissa on nostettu hyvin esiin akustiikan tärkeys: 

”Akustiikka on erityisen tärkeä oppimisympäristöissä, kuten luokkahuoneissa, sillä se vaikuttaa suoraan opetuksen ja oppimisen suhteeseen. Akustinen epämukavuus voi haitata tiedonhankintaprosessia, häiritä huomiokykyä ja huonontaa oppilaiden ja opettajien välistä kommunikaatiota.

Tutkimukset osoittavat, että akustisesti epämukavat luokkahuoneet aiheuttavat epämukavuutta ja mielialan vaihteluita, mikä lisää oppilaiden stressiä ja väsymystä sekä heikentää kognitiivisia taitoja. Luokan ulkopuolelta tulevien häiriöiden vuoksi tarve puhua kovempaa aiheuttaa opettajien ja oppilaiden kuulon heikkenemistä.”

Viime vuosina on ollut kasvava suuntaus käyttää puuta koulurakennusten päämateriaalina sen akustisten ominaisuuksien vuoksi, sillä puulla on luonnollisia ääntä vaimentavia ominaisuuksia.

Luokkatilan koko – Tilojen mitoitus 

Yksi tärkeimmistä näkökohdista, joka on otettava huomioon uutta koulua rakennettaessa, on luokkahuoneen koko. Riittävän kokoiset luokkahuoneet ovat ratkaisevan tärkeitä sen varmistamiseksi, että opiskelijoilla on sekä tilaa oppia, että olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. 

Koululuokan kokoa suunniteltaessa on oleellista ottaa huomioon kunkin luokan oppilaiden lukumäärän lisäksi myös heidän ikänsä sekä fyysiset tarpeensa.

Luokkahuoneen lisäksi muita tärkeitä huomioitavia tiloja ovat ruokalat, kirjastot, henkilökunnan tilat ja erityisluokat, kuten laboratoriot, musiikki- kotitalous ja käsityöluokat. Pohjaratkaisu on hyvä laatia tehokkuus ja käytännöllisyys edellä:

  • Esimerkiksi kirjastoissa tulisi olla riittävästi hyllyjä kirjoille, kun taas laboratoriotilat tulisi suunnitella turvallisuus edellä, ilmanvaihtojärjestelmät, kemikaalivarastot sekä tarvittavat työskentelytasot huomioiden.

Suunnitteluvaiheessa on kannattavaa miettiä tilojen mitoitusta myös siltä kantilta, voisiko samaa tilaa hyödyntää useampaan eri tarkoitukseen. Näin saadaan luokkahuoneet ja muut tilat mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön ja minimoidaan luokkahuoneiden tyhjänä oleminen.

Luokkahuoneen tarkoitus – Sisätilojen tilajärjestelyt ja varusteet

Luokkahuoneen tarkoitus on tarjota ympäristö, joka edistää oppimista ja kasvua.

Sisätilojen tilajärjestelyt on harkittu huolellisesti luomaan suotuisa oppimisympäristö niin opiskelijoille kuin opettajillekin.

Nichiha luo mielikuvaa kouluarkkitehtuurista hauskasti:”Kun ajattelee kouluarkkitehtuuria, ensimmäisinä mieleen tulevat siististi vuoratut pöytärivit, värikkäät seinäkoristeet ja perinteiset metalliset kaapit käytävillä. 

Mutta koulut ovat modernisoineet suunnitelmiaan. Liitutauluista tuli valkotauluja, sitten SMART-taulut sekä kierrerenkaiset muistikirjat väistyivät tableteille ja tietokoneille, ja 70-luvun ikkunattomat, konkreettiset koulusuunnitelmat on korvattu arkkitehtonisesti innovatiivisilla oppimiskeskuksilla. Nämä viimeaikaiset koulusuunnittelusuunnitelmat ovat tuottaneet tulosta, ja niillä on merkittävä rooli opiskelijoiden akateemisen menestyksen parantumisessa.”

Lähes kaikki nykypäivän koulut on varustettu kehittyneellä teknologialla, kuten älytauluilla, projektoreilla, nopealla internetyhteydellä ja muilla opetusvälineillä, jotka parantavat opetuksen laatua.

Toisin kuin 50 vuotta sitten, luokkahuoneet ovat nykyään tilavia ja hyvin valaistuja, mikä luo mukavan tilan opiskelijoille oppimiseen sekä vuorovaikutukseen luokkatovereidensa kanssa. 

Turvallisuus koulussa

Opiskelijoiden ja henkilökunnan turvallisuuden tulee aina olla etusijalla uutta oppilaitosta rakennettaessa. Tästä syystä on tärkeää ryhtyä tarvittaviin varotoimiin jo rakennusvaiheen aikana varmistaakseen, että rakennus on turvallinen.

  • Yksi ensimmäisistä huomioitavista asioista uutta koulua rakennettaessa on sen sijainti.
    • Sijaintia valitessa on tärkeää miettiä mm. seuraavia asioita: pelastuspalvelujen läheisyys, liikenneolosuhteet ja ympäristöhaitat. 
  • Toinen tärkeä näkökohta uuden koulun rakentamisessa on turvallisuutta edistävän pohjaratkaisun suunnittelu.
    • Tämä sisältää mm. ilmanvaihtojärjestelmien suunnittelun, sekä varmistaa, ettei oppilaat voisi piiloutua tai jäädä loukkuun vaarallisiin paikkoihin.
  • Lisäksi turvaominaisuudet, kuten palohälyttimet, sprinklerijärjestelmät ja hätäuloskäynnit, on asennettava rakentamisen aikana paikallisten sääntöjen ja määräysten mukaisesti.

Yksi uudisrakentamisen eduista on tehostetut turvallisuustoimenpiteet. Rakennusmääräykset ovat kehittyneet ajan myötä tiukempien turvallisuusmääräysten mukaan ja nämä asettavat etusijalle opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvoinnin.

Pesutilat

Modernin oppimisympäristön rakentaminen

Nykyaikaisen oppimisympäristön luomiseksi koulun suunnittelussa on käytettävä innovatiivisia tekniikoita, jotka tukevat opiskelijakeskeistä opetusta. 

Jo koulun suunnitteluvaiheessa huomioidaan usein tietotekniikka ja erilaisten digitaalisten laitteiden käyttömahdollisuudet, mutta näiden lisäksi on myös tärkeää pitäytyä perusasioiden äärellä.

Joe Mayo kirjoittaa:”Koulut ovat luovia ympäristöjä, joissa lasten identiteetti kasvaa ja muotoutuu. Vaikka monet tekijät vaikuttavat oppilaan oppimiseen, terveellisellä fyysisellä ympäristöllä on myös suuri merkitys.”

Nykyaikaisen oppimisympäristön perimmäisenä tavoitteena on tarjota opiskelijoille paras mahdollinen koulutuskokemus, joka edistää luovuutta, kriittistä ajattelua ja elinikäistä oppimista.

Ympäristön vaikutus oppimiseen

Fyysisellä ympäristöllä, jossa opiskelijat oppivat, on ratkaiseva rooli heidän kokonaiskokemuksensa muovaamisessa. Kaikilla pinnoilla ja materiaaleilla on merkittävä vaikutus sekä käyttäjien hyvinvointiin, että oppimiseen.

  • Positiivinen oppimisympäristö voi auttaa edistämään sitoutumista, motivaatiota ja akateemista menestystä. 
  • Toisaalta negatiiviset ympäristötekijät, kuten huono valaistus, riittämätön akustiikka tai epämiellyttävä lämpötila, voivat johtaa häiriötekijöihin ja haitata oppilaiden suoritusta.

Kouluympäristön estetiikan ja rakenteellisen toimivuuden lisäksi tärkeitä viihtyvyyteen ja oppimiseen vaikuttavia asioita ovat myös akuustiikka sekä sisäilman laatu. Puutteellinen akustiikka voi haitata tiedonhankintaprosessia sekä häiritä keskittymistä ja huono sisäilman laatu voi aiheuttaa edellä mainittujen haasteiden lisäksi myös fyysisiä sairauksia, kuten astmaa.

”Puhdas sisäilma luo opiskelijoille sekä henkilökunnalle turvallisen ympäristön työskennellä sekä edistää yleisesti terveellisempää ilmapiiriä.” (lainattu artikkelista Ratkaisu sisäilmaongelmaan-puukoulun hyvä sisäilma)

Puumateriaalin vaikutus oppimiseen

Yksi tärkeimmistä tekijöistä, joka on otettava huomioon uutta koulua rakennettaessa, on rakennusmateriaalien valinta. Puu on pitkään tunnustettu yhdeksi hyödyllisimmistä oppimisympäristöjen materiaaleista sen ainutlaatuisten ominaisuuksien vuoksi.

Naturally Woodin artikkelissa kerrotaan puumateriaalin vaikutuksista kattavasti:

”Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että puun kimmoisuus ja monipuolisuus tekevät siitä erittäin sopivan rakennusmateriaalin kouluihin yms, mikä auttaa luomaan turvallisia, terveellisiä ja inspiroivia ympäristöjä.

Yksi puun tärkeimmistä eduista on erittäin vaikeasti mitattava tekijä. Vaikka on yleisesti ymmärretty, että materiaalivalinnalla on merkittävä vaikutus sisäympäristön esteettiseen laatuun, ajatus siitä, että se voi olla yhtä tärkeä psykologisista syistä, on todistettu vasta viime aikoina. 

British Columbian yliopiston ja FPInnovationsin tekemässä tutkimuksessa kerrotaan, että puun visuaalinen läsnäolo rakennusten sisällä auttaa vähentämään siellä olevien ihmisten stressitasoa.  

Puurakenteet on yhdistetty oppilaiden kognitiivisten toimintojen ja oppimistulosten paranemiseen. Tämä johtuu siitä, että puulla on ihmiskehoa rauhoittava vaikutus, joka vähentää stressiä ja edistää keskittymistä. Puu on myös erinomainen akustinen eriste, joka voi auttaa vähentämään ulkoisten äänien häiriötekijöitä ja edistämään opettajien ja opiskelijoiden välistä kommunikaatiota.

Modulaarinen päiväkotirakentaminen

Kunnan hankinnat kilpailutus -Koulukilpailutus

Uuden koulun rakentaminen Suomeen edellyttää tiukkaa ja läpinäkyvää kunnallista hankintamenettelyä. Kunnallisten hankintojen tarjouskilpailu on prosessi, jota jokainen kunta noudattaa hankkiessaan uusia rakennuksia tai palveluita. Tällä prosessilla pyritään varmistamaan, että projektin toteuttajaksi valitaan paras mahdollinen rakennusyhtiö. 

Lain mukaan kaikkien julkisten hankkeiden Suomessa tulee käydä läpi tämä kattava tarjouskilpailu. Tämän tavoitteena on:

  • Edistää sopimusten oikeudenmukaisuutta
  • Lisätä läpinäkyvyyttä
  • Estää korruptiota 
  • Varmistaa, että veronmaksajat saavat rahoilleen vastinetta

Kunnat antavat yleensä selkeät ohjeet ja ehdot kiinnostuneille urakoitsijoille, joissa hahmotellaan erityisvaatimukset, jotka heidän on täytettävä, ennen kuin heidän katsotaan olevan kelvollisia hankkeeseen.

Uutta koulua rakentaessaan kuntien tulee noudattaa tiukkoja määräyksiä julkisten varojen käyttöön. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että kaikki osapuolet noudattavat näitä sääntöjä hankintaprosessin aikana.

Koulurakennus myytävänä

Uuden koulun rakentaminen tyhjästä voi mietityttää, mutta yleensä se on paras vaihtoehto, jos sopivaa olemassa olevaa rakennusta ei ole saatavilla. 

Elementit E:n kautta on 3 tapaa hankkia koulu joko uutena, tai uudellen käyttöönotettuna:

  • Osto: Rakennus suunnitellaan ja toteutetaan yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden mukaan. Tämä kokoinaisuus määrittää rakennuksen kauppahinnan.
  • Vuokra ja lunastus jäännösarvolla:  Rakennus suunnitellaan ja toteutetaan samalla tavalla yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden mukaan, kuin ostaessa, mutta rakennuksesta tehdään vuokrasopimus. Rakennuksen on kuitenkin mahdollisuus lunastaa itselleen myös 10 vuoden käytön jälkeen. Tällöin katsotaan vuokrakuukausien lyhentäneen alkuperäistä kauppasummaa ja hinnaksi määräytyy jäännösarvo (yleensä 20% alkup. hinnasta).

Mikäli lunastusoikeutta ei käytetä, vuokrasopimus purkautuu ja tämä palautuu lunastusvelvolliseksi Elementit E:lle.

  • Käytetyn rakennuksen osto: Näitä lunastamattomia 10 vuotta käytössä olleita, täysin toimivia rakennuksia on myös välillä mahdollista ostaa uudelleenkäyttöön edullisempaan hintaan. Nämäkin rakennukset täyttävät samat laatuvaatimukset, kuin uudetkin.

Koulun rakentamista suunnitellessa ota yhteyttä meihin, kerromme mielellämme lisää.

Lähteet

Hertz Furniture

Naturally Wood

British Columbian yliopiston ja FPInnovations

Schoolconstructionnews

Tech Construction

Education Elements

ArchDaily

Nichiha

Elementit E (Sisäilmaongelmat, Ekologinen tilaelementti-päiväkoti, AITO-puukoulu, Ota Yhteyttä)

Seuraa meitä

Tilaa uutiskirje

Tehdas

Kanervistontie 42
45200 Kouvola

Aukioloaika

Ma-Pe: 08-17

Seuraa