Koulurakentaminen – Avaimet tulevaisuuden koulun suunnitteluun

tammi 22, 2024

Koulurakentaminen muodostaa perustan oppimisympäristöille, joten sen suunnittelullakin on äärimmäisen tärkeä merkitys. 

Koulurakentamisella ei tarkoiteta pelkästään fyysisen tilan luomista, vaan sen tehtävänä on inspiroida ja edistää tehokasta oppimista, tukea monimuotoisuutta ja vastata jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin. Koulu on enemmän kuin vain paikka oppia – se on ympäristö, joka innostaa, kasvattaa ja valmistaa oppilaita kohti tulevaisuutta.

Tässä artikkelissa pureudumme syvemmälle koulurakentamisen maailmaan ja tutkimme tärkeimpiä tekijöitä, joita tulee huomioida tulevaisuuden koulun suunnittelussa.

Uuden koulun rakentaminen

Koulun suunnittelu – Mistä koulurakentaminen alkaa?

Ensimmäinen askel koulurakentamisessa on koulurakennuksen suunnittelu. Koulun suunnitteluprosessi on moniulotteinen tehtävä ja siksi se vaatiikin yhteistyötä useiden eri toimijoiden välillä. 

Elementit E:n koulurakennuksen suunnittelu pohjautuu asiakkaan näkemyksiin ja toiveisiin. Kuulemme koulusuunnittelussa pedagogisia asiantuntijoita ja opettajia, jotta rakennettava oppimisympäristö palvelisi mahdollisimman hyvin kunkin koulun tarpeita ja tavoitteita.

Suunnittelussa tarvitaan myös eri alojen ammattitaitoa. Koulun fyysisestä muodosta sekä virallisten pohjakuvien suunnittelusta vastaa arkkitehti, ja rakennesuunnittelija tekee rakennesuunnitelmat näiden kuvien pohjalta. Lisäksi perustussuunnitelmien, sekä LVI- ja sähkösuunnitelmien tekoon tarvitaan ammattitaitoisia tekijöitä.

Yhteistyöllä eri alojen asiantuntijoiden välillä voidaan luoda kouluympäristö, joka tukee oppilaiden kasvua ja kehitystä monipuolisesti.

Modulaarinen päiväkotirakentaminen

Mitä on käyttäjälähtöinen suunnittelu? 

Käyttäjälähtöinen tilasuunnittelu on lähestymistapa, joka keskittyy ottamaan huomioon loppukäyttäjien tarpeet ja toiveet suunnitteluprosessin kaikissa vaiheissa. 

Käyttäjälähtöisessä suunnittelussa pyritään luomaan tuotteita, palveluita tai tiloja, jotka ovat intuitiivisia ja helposti käytettäviä, sekä tarjoavat positiivisen käyttäjäkokemuksen. 

Käyttäjälähtöinen suunnittelu edellyttää aktiivista vuorovaikutusta ja yhteistyötä suunnittelijoiden ja asiakkaiden välillä, jotta lopputulos vastaa parhaalla mahdollisella tavalla sille luotuja odotuksia, tavoitteita ja käytännön tarpeita.

Pyrimme Elementit E:llä toteuttamaan kaikki uudisrakennuksemme käyttäjälähtöisen suunnittelun mukaisesti. Tämän vuoksi jokainen koulurakennus suunnitellaan aina yksilöllisesti.

Millainen on terveellinen ja turvallinen koulurakennus?

Terveellisessä ja turvallisessa koulurakennuksessa otetaan huomioon sekä oppilaiden että henkilökunnan hyvinvointi.

Terveellisestä koulurakennuksesta puhuttaessa nousee merkittävimpänä huomioitavana tekijänä esiin hyvä sisäilma. Myös luonnonvalolla ja akustiikalla on merkitystä opiskeluympäristöön sekä psyykkiseen terveyteen. 

Koulurakennuksen turvallisuutta tuetaan asianmukaisilla turvatoimilla, kuten palohälyttimillä sekä ensiapuvälineillä. Esteettömyys on myös keskeinen osa turvallista kouluympäristöä, jotta varmistetaan, että kaikki voivat liikkua rakennuksessa vaivattomasti.

Myös kestävät rakennusmateriaalit, laadukkaasti toteutetut tilat ja ergonomiset huonekalut tukevat sekä turvallisuutta että fyysistä terveyttä.

Näiden tekijöiden yhteensovittaminen luo turvallisen koulurakennuksen, joka tukee oppimista ja edistää käyttäjien hyvinvointia.

Millainen on hyvin suunniteltu opetustila?  

Hyvin suunniteltu opetustila tukee monipuolista oppimista ja luo inspiroivan ympäristön työnteolle. Kuten Uuden koulun rakentaminen –artikkelissa hyvin kuvataan, koulusuunnittelulla on merkittävä vaikutus useaan ihmiseen: “Koulurakennuksen suunnittelu on ratkaisevan tärkeää opiskelijoiden, opettajien sekä henkilökunnan oppimista, turvallisuutta ja hyvinvointia edistävän ympäristön luomisessa.”

Hyvin suunniteltu opetustila on turvallinen, terveellinen, käytännöllinen sekä visuaalisesti kaunis ja innostava. Riittävä luonnonvalo, hyvä akustiikka ja laadukas ilmanvaihto luovat miellyttävän oppimisympäristön sekä edistävät terveyttä ja hyvinvointia. Hyvin suunnitelluissa opetustiloissa on huomioitu myös ergonomia ja esteettömyys.

Tulevaisuuden kouluilta odotetaan myös muunneltavuutta, jotta se mahdollistaa erilaisten opetusmenetelmien käytön, aina ryhmätyöskentelystä yksilö-opetukseen asti. 

Pesutilat

Tilasuunnittelu osana koulurakentamista – Luokkahuoneen koko ja mitoitus 

Luokkahuoneen koko ja mitoitus ovat keskeisiä oppimisympäristöön vaikuttavia tekijöitä tilasuunnittelussa. 

Aiemmassa artikkelissamme kiteytetäänkin hyvin: “Yksi tärkeimmistä näkökohdista, joka on otettava huomioon uutta koulua rakennettaessa, on luokkahuoneen koko. Riittävänkokoiset luokkahuoneet ovat ratkaisevan tärkeitä sen varmistamisessa, että opiskelijoilla on sekä tilaa oppia, että olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.  

Koululuokan kokoa suunniteltaessa on oleellista ottaa huomioon kunkin luokan oppilaiden lukumäärän lisäksi myös heidän ikänsä sekä fyysiset tarpeensa. 

Luokkahuone on kooltaan optimaalisin silloin, kun tarjolla on riittävästi tilaa opetukselle, liikkumiselle sekä ryhmätöille. Tilamitoituksessa on huomioitava ergonomia sekä kalusteiden sijoittelu, jotta se tukee mahdollisimman hyvin myös erilaisia opetusmenetelmiä.

Oikein mitoitettu luokkahuone tukee sekä tehokasta oppimista että myös opettamista.

Miten suunnitella uusi luokkahuone? 

Uuden luokkahuoneen suunnittelu vaatii huolellista harkintaa, jotta se vastaa nykyaikaisten opetusmenetelmien tarpeisiin. PCE:n artikkelissa kuvataan hyvin:  

“Luokkahuoneen suunnittelussa on kyse muustakin kuin värikkäistä koristeista. Hyvä luokkahuonesuunnittelu edellyttää tilan luomista, joka tukee ohjaajia ja opettajia, kannustaa oppimaan, mukautuu erilaisiin tarpeisiin ja edistää yhteistyöhenkeä.”

Uuden luokkahuoneen suunnittelu on yksinkertaisinta aloittaa pohtimalla, mitä uudelta koululta halutaan. Uuden koulun toiveet, tarpeet ja tavoitteet määrittävät pitkälti myös luokkahuoneen suunnittelua.

Yhä useammat koulurakentajat panostavat nykypäivänä luokkahuoneen joustavuuteen, joka mahdollistaa erilaisten opetusmuotojen toteuttamisen ja oppilaiden mukautumisen eri tilanteisiin.Kuten viittaamassamme artikkelissa kerrotaan, luokkahuoneen olisi myös tärkeä tukea yhteistyötä luokassa. Tämän vuoksi tilasuunnittelussa kannattaa harkita myös nykyaikaista solutilakonseptia.

Puukoulu 2x1

Miten suunnitella uusi luokkahuone? 

Toiminnallinen luokkahuone on oppimisympäristö, joka on suunniteltu tukemaan nimensäkin mukaisesti oppilaiden toiminnallisuutta, aktiivista osallistumista sekä monipuolisia opetusmenetelmiä. Toiminnallisilla luokkahuoneilla pyritään siihen, että luokkahuoneet muuntautuisivat hiljaisen opetuksen lisäksi myös toiminnalliseen opetukseen.Toiminnallinen luokkahuone edellyttää joustavuutta kalustuksessa, jotta tila on mahdollista muokata nopeasti erilaisiin oppimistilanteisiin. Toiminnallisessa luokkahuoneessa on tyypillisesti esimerkiksi liikuteltavia pöytiä ja tuoleja, jotka mahdollistavat tilojen helpon muunneltavuuden.

Luokkahuoneen sisustus 

Luokkahuoneen sisustus on avainasemassa oppimisilmapiirin luomisessa. Huolella valitut värit, kalusteet ja visuaaliset elementit voivat vaikuttaa merkittävästi oppilaiden mielialaan ja keskittymiseen.

Bankraten artikkelissa muistutetaan opettajia siitä, kuinka hyvä luokkahuonejärjestely voi vaikuttaa koko kouluvuoteen:

“Upealla luokkahuonejärjestelyllä voit valmistautua aloittamaan ensimmäiset koulupäivät, tietäen, että luokkahuoneestasi tulee tänä vuonna hauska oppimispaikka. 

Tilastasi tulee tuottavampi, kutsuvampi ja toimivampi, koska olet käyttänyt aikaa sen järjestämiseen.”Luokkahuoneen sisustus ei ole vain esteettinen valinta, vaan se on keskeinen osa oppilaiden viihtyvyyttä ja oppimiskokemusta tukevaa kokonaisuutta.

Luokkahuoneen vaikutus vuorovaikutukseen 

Luokkahuoneen suunnittelu vaikuttaa merkittävästi vuorovaikutukseen oppilaiden ja opettajan välillä. Oppimisympäristön vaikutus oppimiseen –artikkelissa kerrotaan, että tutkimukset ovat osoittaneet oppimisympäristöillä olevan ratkaiseva rooli oppimisessa. Positiivisessa oppimisympäristössä työskentelevien oppilaiden on todistettu olevan motivoituneempia ja sitoutuneempia oppijoita. 

Samassa artikkelissa muistutetaan: “Uuden koulun tai päiväkodin rakentamista aloitellessa saatetaan keskittyä rakennuksen arkkitehtuuriseen ulkokuoreen, mutta on kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki oleellinen tapahtuu rakennuksen sisäpuolella. On tärkeää suunnitella fyysinen kouluympäristö niin, että se tukee mahdollisimman hyvin myös sekä lapsen psyykkistä- että sosiaalista kasvua.” Avoin ja joustava tila kannustaa aktiiviseen osallistumiseen, ryhmätyöhön ja keskusteluun. Hyvin suunniteltu kalustejärjestely sekä hyvä akustiikka voivat edistää keskittymistä.

Päiväkodin ja koulun rakentaminen

Luokkahuoneen lämpötila – Mikä on terveellinen sisälämpötila? 

Luokkahuoneen lämpötila on tärkeä oppilaiden hyvinvointiin ja olotilaan vaikuttava tekijä. Kuten Ratkaisu koulun sisäilmaongelmaan -artikkelissa kerrotaan, siinä missä liian lämmin luokkahuoneen lämpötila tekee olon uneliaaksi ja levottomaksi, liian kylmä huone aiheuttaa kuivan ihon lisäksi vilunväristyksiä ja epämiellyttävää oloa.  

Lämpötilan tulee olla riittävän lämmin, jotta se ei häiritse oppilaiden keskittymistä eikä aiheuta fyysistä epämukavuutta. 

Terveellinen sisälämpötila luokkahuoneessa vaihtelee yleensä 20–22 asteen välillä. Optimaaliseen sisälämpötilaan vaikuttavat kuitenkin henkilökohtaiset mieltymykset sekä paikalliset sääolosuhteet. Ilmastointi, hyvä ilmanvaihto ja lämmitysjärjestelmät ovat avainasemassa sen varmistamisessa, että luokkahuoneessa säilyy terveellinen ja miellyttävä sisälämpötila ympäri vuoden.

Luokkahuoneen valaistus – Mikä on hyvä valaistusvoimakkuus? 

Luokkahuoneen valaistus on olennainen osa oppimisympäristön suunnittelua. Hyvin suunniteltu valaistus edistää oppimisen tehokkuutta ja luo viihtyisän ympäristön, joka tukee opetuksen tavoitteita. 

Valaistuksen on hyvä olla häikäisemätön ja tasaisesti jakautunut, jotta se mahdollistaa optimaalisimman näkymän taululle ja opetusmateriaaleihin. Luokkahuoneissa käytetään usein eri tilanteisiin soveltuvia valaistusvaihtoehtoja.Suositeltu valaistusvoimakkuus luokkahuoneessa on yleensä noin 300-500 luksia. Tämä tarkoittaa valaistuksen tasoa, joka on riittävä tukemaan tehokasta oppimista rasittamatta silmiä. Luonnonvalon hyödyntäminen on myös suositeltavaa, sillä se parantaa näkyvyyden lisäksi myös oppilaiden mielialaa ja keskittymiskykyä.

Luokkahuoneen ilmanvaihto -Mikä on riittävä ilmanvaihto? 

Luokkahuoneen ilmanvaihdolla on suuri terveydellinen vaikutus viihtyisässä oppimisympäristössä.

Riittävä ilmanvaihto tukee oppilaiden ja opettajien keskittymistä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Laadukas ilmanvaihto varmistaa, että huoneessa on jatkuvasti raikasta ilmaa. Lisäksi se vähentää myös hiilidioksiditasoja ja muita haitallisia epäpuhtauksia. 

Suositeltava ilmanvaihtotaso luokkahuoneessa on noin 5–8 litraa sekunnissa oppilasta kohden.

Lähteet

PCE

Bankrate

Uuden koulun rakentaminen

Oppimisympäristön vaikutus oppimiseen

Ratkaisu koulun sisäilmaongelmaan

Seuraa meitä

Tilaa uutiskirje

Tehdas

Kanervistontie 42
45200 Kouvola

Aukioloaika

Ma-Pe: 08-17

Seuraa