Uusi koulu – Rakenna innovatiivinen koulurakennus

marras 17, 2023

Koulutus on perinteisesti ollut yksi yhteiskunnan kulmakivistä, jota pyritään jatkuvasti kehittämään. Suurimpia oppimiseen vaikuttavia tekijöitä ovat itse koulurakennus sekä oppimisympäristö.  

Koulurakentaminen on kehittynyt viime vuosikymmeninä valtavasti. Kehitys näkyy monipuolisempina oppimisympäristöinä, tilojen monikäyttöisyytenä, teknologian hyödyntämisenä, turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioimisena, monimuotoisuuden tukemisena sekä kestävämpänä rakentamisena.

Tässä artikkelissa syvennymme uuden koulun rakentamiseen sekä sen tuomiin mahdollisuuksiin. Pohdimme myös sitä, millainen koulurakennus olisi käytännöllinen, toimiva ja näin ollen myös kestävän kehityksen mukainen vielä vuosienkin päästä.

Uusi koulu – Rakenna innovatiivinen koulurakennus

Miten rakennetaan uusi koulu?

Koulun rakentaminen on kunnille ja kaupungeille iso urakka, joka vaatii onnistuakseen huolellista suunnittelua ja toteutusta. Kukaan ei halua sisäilmaongelmallista koulua riesakseen, joten hankkeeseen suhtaudutaan tosissaan. 

Uuden koulun rakentaminen –artikkelissa kerrotaan koulurakentamisen vaiheista hyvin: Ensimmäinen askel koulun rakentamisessa on tunnistaa koulun tarve. Tämän jälkeen hankitaan rakennuspaikka, joka vaikuttaa merkittävästi myös rakennuksen muotoon ja asemointiin. Paikan varmistuttua tehdään jokaisen koulun yksilöllisten tarpeiden mukaiset suunnitelmat, jonka jälkeen varmistetaan hankkeen rahoitus. Kun rahoitus on kunnossa ja suunnitelmat on viimeistelty ja hyväksytty, on aika aloittaa itse uuden koulun rakentaminen. 

Näiden vaiheiden lisäksi ennen rakentamista tulee myös varmistaa, että kaikki rakentamiseen liittyvät luvat ovat kunnossa.  

Itse koulun rakentaminen pitää sisällään maatyöt, perustusten tekemisen sekä kirvesmies-, putki- ja sähkötyöt.

Uuden koulun rakentaminen
Uuden koulun rakentaminen

Terveellinen ja turvallinen koulurakennus

Uuden koulun tärkeimpiä tavoitteita ovat terveellisen ja turvallisen koulurakennuksen ja oppimisympäristön luominen. Tällainen ympäristö tukee oppilaiden fyysistä sekä henkistä hyvinvointia.  

Koulurakennuksen turvallisuuteen ja terveellisyyteen liittyviä tekijöitä on useita, kuten hyvä ilmanlaatu, turvalliset ja vakaat rakenteet, esteettömyys, riittävä valaistus sekä selkeät turvatoimet mahdollisia hätätilanteita varten.  

Huolellinen suunnittelu ja laadukas toteutus auttaa varmistamaan, että uusi koulu luo parhaat mahdolliset olosuhteet oppilaiden oppimiselle ja kasvulle sekä opettajien työlle.

Uuden koulun sisäilma 

Koulun sisäilmalla viitataan koulurakennuksen sisällä olevan ilman laatuun ja puhtauteen. Hyvä sisäilmanlaatu on tärkeää sekä oppilaiden että henkilökunnan hyvinvoinnin kannalta. 

NIH:n herättelee artikkelissaan pohtimaan terveellisen sisäilman tärkeyttä: “Rakennukset vaikuttavat yleiseen hyvinvointiin, koska useimmat ihmiset viettävät suurimman osan ajastaan sisällä. Yhdysvaltain ympäristönsuojeluviraston arvion mukaan amerikkalaiset ovat sisätiloissa, kuten kodeissa, kouluissa, työpaikoilla, uskonnollisissa paikoissa tai kuntosaleilla, 90 prosenttia ajastaan.”

Terveellinen sisäilma on kouluympäristön perusta. Sen ylläpitäminen edistää oppilaiden ja henkilökunnan hyvinvointia sekä tukee opetusta ja oppimista. Sisäilmaongelmat tulee aina ottaa vakavasti ja käsitellä asianmukaisesti, sillä ne voivat aiheuttaa terveysongelmia ja vaikuttaa myös oppimistuloksiin.

Koulujen ilmanvaihto -Mikä aiheuttaa sisäilmaongelmia?

Koulun sisäilmaongelmat voivat johtua useista tekijöistä, kuten huonosta ilmanvaihdosta, home- ja kosteusvaurioista, epäpuhtaista rakennusmateriaaleista tai kemikaalien käytöstä.

Ratkaisu sisäilmaongelmaan -artikkelissa kerrotaan hyvin näistä tekijöistä: 

Yksi yleisimmistä syistä on kosteus väärässä paikassa. Tätä ongelmaa moduulirakentamisessa ei ole, sillä elementit tuodaan kelmutettuina paikan päälle, jossa ne avataan vasta asennusvaiheessa.

Toinen yleisimmistä syistä on huono ilmanvaihto. Ilman asianmukaista ilmanvaihtoa rakennukseen voi kertyä epäpuhtauksia, kuten hiilimonoksidia, haihtuvia orgaanisia yhdisteitä ja radonia. Tämä voi johtua esimerkiksi huonosti säädetystä tai puutteellisesta ilmanvaihdosta. 

Kolmas syy sisäilmaongelmiin on tiettyjen materiaalien ja rakennusaineiden käyttö.” 

Näiden lisäksi on myös hyvä muistaa, että säännöllinen siivous on tärkeää pölyn ja epäpuhtauksien hallinnassa.

Ratkaisu sisäilmaongelmaan
Ratkaisu sisäilmaongelmaan

Miten koulurakennus vaikuttaa oppilaisiin ja henkilökuntaan?

Koulurakennus ei ole vain fyysinen tila, vaan keskeinen osa oppimisympäristöä, joka vaatii huolellista suunnittelua ja ylläpitoa. Tavoitteena olisi luoda positiivinen ja turvallinen ympäristö sekä motivoiva ja yhteistyötä tukeva ilmapiiri. 

Kuten aiemmassa artikkelissamme kirjoitetaan: “Hyvä oppimisympäristö tukee jokaisen lapsen oppimista, sekä opettajien ja kasvattajien työtä. Elementit E:n yksi tärkeimmistä tavoitteista on luoda hyvä oppimisympäristö kunkin koulun erityistarpeiden mukaan, ensisijaisesti lapsia ja heidän oppimistaan varten. Fyysinen tila, eli luokkahuone, vaikuttaa merkittävästi oppilaiden kykyyn vastaanottaa tietoa. Tutkimukset osoittavat, että hyvin suunnitellut, nykyaikaiset luokkahuoneet parantavat kognitiivista toimintaa ja yleistä suorituskykyä.” Oppimisympäristön vaikutuksesta oppimiseen voit lukea kattavammin täältä.

Oppimisympäristön vaikutus oppimiseen
Oppimisympäristön vaikutus oppimiseen

Millainen on hyvä koulu?

Tätä kysymystä miettiessä on ensin hyvä pohtia, mikä on koulun tarkoitus. Koulun tarkoitus on tarjota oppilaille mahdollisuus hankkia tietoa, taitoja ja arvoja, jotka auttavat heitä kasvamaan, kehittymään ja toimimaan vastuullisina kansalaisina. 

Voidaan siis ajatella, että hyvä koulu tarjoaa monipuolisen oppimisympäristön, joka tukee tätä oppilaan kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä.  Me Elementit E:llä kehitämme ja rakennamme puukouluja oppilaita varten. Jotta koulu palvelee kunkin kunnan tavoitteita mahdollisimman hyvin, jokainen uusi koulu suunnitellaan pedagogisten strategioiden ja yksilöllisten tarpeiden mukaan. Education Businessin artikkelissa kuvataankin tätä hyvin: ”Hyvää koulua ohjaa sen kasvatusnäkemys ja eetos. Hyvissä kouluissa on monia yhteneväisiä tekijöitä, mutta yksi koko ja malli ei kuitenkaan sovi kaikille.”

Ekologinen koulu -Miksi puu on niin hyvä rakennusmateriaali? 

Puu on houkutteleva rakennusmateriaali sen ekologisuuden, lujuuden, monipuolisuuden ja esteettisyyden vuoksi. Se tarjoaa lukuisia etuja sekä ympäristölle että rakennuksen käyttäjille.  

Artikkelissa Puurakentamisella kohti vähähiilisempää huomista kerrotaan hyvin puun tärkeistä ominaisuuksista: “Yksi tärkeimmistä puurakentamiseen liittyvistä eduista on pienemmät hiilidioksidipäästöt muihin rakennusmateriaaleihin verrattuna. Puu ei kuitenkaan ole vain kestävä ja ympäristöystävällinen materiaali, vaan se tarjoaa myös energiatehokkaan eristyksen. Lisäksi puu vähentää luonnostaan melua ja pehmentää äänimaailmaa akustisten ominaisuuksiensa vuoksi.” 

Artikkelissa mainittujen etujen lisäksi on tärkeä muistaa, että puulla on myös muita materiaaleja pienempi riski aiheuttaa huonosta sisäilmanlaadusta aiheutuvia terveysongelmia. Lisäksi puulla on luonnollisia homeen kasvua estäviä, sekä lämmöneristystä- ja kosteutta sääteleviä ominaisuuksia. 

Modulaarinen päiväkotirakentaminen

Rakennusmateriaalien hiilijalanjälki uudisrakennuksessa

Rakennusmateriaalien hiilijalanjälki kuvastaa rakennuksen valmistuksen, kuljetuksen ja käytön aikana aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä. 

Hiilijalanjäljen pienentäminen on keskeinen osa kestävää rakentamista. Sitä pyritään pienentämään ympäristöystävällisillä valinnoilla, kuten uusiutuvien materiaalien käytöllä sekä energiatehokkaammilla tuotantoprosesseilla. Rakennusmateriaalien oikeanlainen kierrätys ja hävittäminen pienentävät myös ympäristövaikutuksia.

Jotkut ajattelevat rakentamisen ympäristöä saastuttavana tekijänä, mutta mikäli tätä tarkemmin pohtii, huomataan sen olevan oikealla tavalla toteutettuna kuitenkin hiilijalanjälkeä pienentävä teko.

Jos verrataan esimerkiksi vanhojen koulurakennusten energiankulutusta uusiin energiatehokkaisiin ja ekologisiin puukouluihin, voimme huomata näiden välillä merkittävänkin eron. 

Pienentämällä rakentamisen hiilijalanjälkeä edistetään kestävää rakentamista ja ympäristön suojelua koko rakennuksen elinkaaren ajan.

Uuden koulurakennuksen energiankulutus

Nykyaikaiset rakennusmateriaalit ja -tekniikat mahdollistavat yhä pienemmän energiankulutuksen. Energiankulutuksella on merkittävä vaikutus rakennuksen käyttökustannusten lisäksi myös ympäristöön sekä rakennuksen hiilijalanjälkeen.

Uuden koulun energiankulutus on aiempaa pienempi useiden tekijöiden, kuten laadukkaampien materiaalien, energiatehokkaampien valaistus- ja LVI-järjestelmien sekä uusiutuvien materiaalien ja uusiutuvan energian hyödyntämisen vuoksi.Näiden avulla säästetään energiakustannuksissa ja vähennetään ympäristövaikutuksia huomattavasti. Euroopan Komission artikkelissa muistutetaan energiankulutukseen liittyvistä tavoitteista: “Rakennusten energiatehokkuuden parantamisella on keskeinen rooli kunnianhimoisen hiilineutraalius-tavoitteen saavuttamisessa vuoteen 2050 mennessä.” Hiilineutraali Suomi-tavoite on asetettu jo vuodelle 2035.

Uuden koulun ylläpito

Uuden koulun ylläpidolla varmistetaan rakennuksen ja sen tilojen tehokas ja turvallinen toiminta koko elinkaaren ajan. 

Koulun ylläpidolla pyritään varmistamaan oppilaiden ja henkilökunnan turvallisuuden ja terveyden lisäksi myös rakennuksen pitkäikäisyys. Tämä pitää sisällään sekä säännölliset siivoukset, kuntotarkastukset, huollot että korjaukset.

Rakennuksen käyttäjien yhteistyö on osa onnistunutta ylläpitoa. Uudella koulurakennuksella on aina se merkittävä etu, että uutta ja kaunista koulua halutaan luonnostaan käsitellä kauniimmin ja pitää paremmassa kunnossa, kuin vanhaa jo valmiiksi kulunutta rakennusta.

Tulevaisuuden koulurakennus

Tulevaisuuden koulurakennuksissa tullaan näkemään samoja elementtejä, kuin tämän päivän kouluissakin. Koulun tavoitteena tulee aina olemaan innostavan ja turvallisen, kasvua ja oppimista tukevan ympäristön luominen. Opetuksessa hyödynnetään yhä enemmän virikkeellisiä oppimisympäristöjä ja yhteistyö muiden opettajien kanssa lisääntyy. 

Tulevaisuuden koulurakennuksissa korostuu myös ympäristövastuu, kestävien materiaalien ja energiatehokkaiden järjestelmien käyttö. 

Tulevaisuuden koulurakennusta on hyvä pohtia jo tänä päivänä, jotta koulu palvelee mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteenkin. Myös tulevaisuuden kouluilta odotetaan joustavuutta ja muunneltavuutta, jotta ne vastaavat mahdollisimman hyvin jatkuvasti muuttuviin opetusmenetelmiin ja tarpeisiin. Elementit E:n tilaelementtikoulut rakennetaan niin, että rakennukset ovat tarvittaessa helposti siirrettäviä ja kierrätettäviä. Tarvittaessa myös käyttötarkoitusta voi muuttaa. Tilaelementti-aiheesta voit lukea lisää täältä

Lähteet

NIH 

Education Business

Euroopan Komissio

Uuden koulun rakentaminen

Ratkaisu sisäilmaongelmaan

Puurakentamisella kohti vähähiilisempää huomista

Oppimisympäristön vaikutus oppimiseen

Tilaelementti -Mikä se on ja miksi sitä käytetään?

Seuraa meitä

Tilaa uutiskirje

Tehdas

Kanervistontie 42
45200 Kouvola

Aukioloaika

Ma-Pe: 08-17

Seuraa